Opgravingen

Tijdens de restauratie van het schip en toren in de Tweede Wereldoorlog zijn onder leiding van prof. dr. A.E. van Giffen opgravingen verricht in het schip. Die hebben aangetoond, dat er voor het huidige gebouw nog een kleiner stenen gebouw heeft gestaan en drie houten (kerk)gebouwtjes. (9e, 10e eeuw). Deze gebouwtjes hadden een lemen vloer. Naast restanten uit de 2e en 3e eeuw voor Christus, trof Van Giffen ook sporen van een nederzetting aan uit de tijd van de hunebedbouwers.
In het schip van de kerk zijn talloze mensen begraven. Diverse keren hebben jongere bijzettingen oudere graven verstoord.

De opgravingen brachten diverse vondsten aan het licht. Die liggen voor een deel in de vitrine onder de toren.

Zie ook grafkelder.

In de middeleeuwen was het kerkgebouw, behalve godshuis, ook een schuilplaats - bijna een vestingwerk. Door de hooggeplaatste rondboograampjes, de meer dan één meter dikke muren en de stevige deuren, die door dikke balken te barricaderen waren, was de kerk voor kwaadwillende lieden vrijwel onneembaar.