Freytag kabinetorgel

In 1804 bouwde Heinrich Hermann Freytag een kabinet orgel met 6 stemmen, mogelijk in opdracht van de bewoners van de borg Hanckema in Zuidhorn. In de jaren veertig van de vorige eeuw plaatste orgelbouwer Mense Ruiter het orgel in de Magnuskerk, omdat het grote orgel gerestaureerd werd en daarom niet bespeelbaar was. In de jaren tachtig wordt het kabinet orgel gerestaureerd door Romke Venema uit Ten Boer. In 1989 ging het orgel opnieuw naar de Magnuskerk in Anloo, omdat het grote Radeker-Garrels orgel gerestaureerd werd. Helaas kon de stichting het orgel om financiële redenen niet overnemen en na de restauratie verdween het kabinetorgel uit Anloo. Een anonieme stichting kocht in 2005 het orgel en schonk het later aan de Stichting Vrienden van de Magnuskerk. Het heeft nu definitief een plaats gekregen in de Magnuskerk.

Dispositie:

Prestant 4’ b/d